بررسی تعداد و توزیع عرضی انرژی هادرون های ثانویه پرتو های کیهانی

پایان نامه
چکیده

با استفاده از کُد corsika نسخه35/7 و مدل اندرکنش هادرونی انرژی بالای qgsjet-04 تعداد 6000 بهمن گسترده هوایی برای اولیه های آهن و پروتون ومنیزیم و اکسیژن در محدوده انرژی ev1017-1014 و زوایای تابش صفر درجه وارتفاع 110متر(ارتفاع آزمایشkascade) شبیه سازی شده است، با استفاده از نتایج شبیه سازی ویژگی های مهمی از جمله(طیف انرژی ، نسبت باردار بودن به خنثی بودن ، تعداد هادرون ها، بیشترین انرژی هادرون ها، توزیع عرضی چگالی وتوزیع عرضی چگالی انرژی و..) از هادرون های ثانویه به همراه توزیع عرضی چگالی و توزیع عرضی چگالی انرژی برای الکترون ها ومیون ها در اولیه های پروتون ،اکسیژن،آهن ومنیزیم در انرژی های اولیه 1014 تا1017 الکترون ولت مطالعه شده است. مانشان داده ایم که طیف انرژی هادرون ها با افزایش انرژی ثانویه ها کم می شودوبرای اولیه های با جرم بیشتر تعداد کمتری از ثانویه ها را خواهیم داشت وهمچنین نشان دادیم که این طیف از قانون توانیe-?تبعیت می کندو ?(شاخص طیفی) رابه عنوان تابعی از انرژی بدست آوردیم، سپس نتیجه گرفتیم که توزیع عرضی چگالی وچگالی انرژی ثانویه ها با افزایش فاصله از مرکز بهمن کاهش می یابد،واین کاهش برای ثانویه های مختلف(الکترون،میون،هادرون) باجرم هاوانرژی های اولیه مختلف، متفاوت است .

منابع مشابه

توزیع عرضی انرژی ذرات ثانویه در پرتوهای کیهانی

در پژوهش حاضر شبیه سازی مونت کارلو با کد corsika برای تابش بهمن های گسترده هوایی با اولیه های پروتون، هلیوم، اکسیژن، سدیم، سیلیسیوم، و کلسیوم در انرژی های اولیه 10 14 و 10 15 الکترون ولت برای بررسی وابستگی چگالی انرژی الکترون و میون به فاصله از مرکز بهمن و جرم ذره اولیه انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که چگالی انرژی الکترون و میون تابعی است از فاصله از مرکز بهمن و نیز پارامتری است حساس به ...

15 صفحه اول

اثر جرم هادرون در تابع توزیع انرژی هادرون

In the Hadronic interactions, the point which is less considered is the mass effect of interacting Hadrons on the energy distribution function of outgoing Hadrons. In this article we present a method to incorporate these mass effects which leads us to improve one of the basic formulas in QCD. In the end, we will show how these mass effects improve our previous results.

متن کامل

اثر جرم هادرون در تابع توزیع انرژی هادرون

در برهم کنش های هادرونی نکته ای که کمتر به آن پرداخته شده است اثر جرم هادرون های برهم کنش کننده روی نتایج مربوط به تابع توزیع انرژی هادرون خروجی است. در این مقاله ضمن ارائه روشی برای اعمال این اثرات جرمی، که منجر به اصلاح روابط بنیادی درqcd خواهد شد، نشان خواهیم داد چگونه این اثرات جرمی نتایج را به صورت چشمگیری بهبود خواهد بخشید.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده فیزیک

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023